söndag 18 januari 2015

8 track adaptor

Samkör detta inlägg även i denna blogg då denna adapter har använts i minst 2 olika Jensen FF!

8 track, eller Stereo 8 som det heter här i Sverige, var en finurlig uppfinning som kom 1964.
Bandet gick nämligen i en oändlig slinga vilket gjorde att man slapp byta sida på kassetten som man var tvungen att göra på Philips "stenålderskassett" som man presenterade året innan, alltså 1963, denna kompaktkassett kom ju dessvärre att bli mycket populärare än Stereo 8.
Om man nu hade satsat helt rätt och monterat in en Stereo 8 i sin bil men ändå ville kunna spela en kompaktkassett man kanske hade blivit pålurad någonstans, så fanns det en lösning även på detta!
Nämligen en adapter som såg ut som en liten bandspelare, typ den jag minns från skolans engelskalektioner tidigt 80-tal, med en Stereo 8 kassett i ena änden.
Man stoppade helt enkelt in denna i sin 8 track player och enkelt och smidigt lyssna även på kompaktkassetter.
Denna adapter heter Maximal CA-777F och användes av min far i olika Jensenbilar under min uppväxt, så jag har hört den användas, även om det var väldigt länge sen.
Återfanns här hemma vid städning efter att ha varit försvunnen i många år.
Sökning på nätet gav vid hand att denna adapter med detta utseende såldes under ett flertal olika märken där bara färgen på knapparna skiljde sig åt, utom i fallet Audiovox där höljet var grått istället för svart.
Just fabrikatet Maximal hittade jag absolut ingenting om!

Dessa hittade jag:
Maximal CA-777F
Mustang CA-777F
Audiovox CA-1
Realistic 12-1875A
Recoton CS-112
Samsonic TCA-66

Jag söker även en Voxon 104, 8 track player, se nedersta bilden, om nån har tips på en sån till salu så hör av dig!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar